Vanliga frågor

Vanliga frågor

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi får av förskrivare.

Kan webSesam automatiskt skapa en kundorder vid avvikelse och retur av hjälpmedel?

Alla förskrivare vill inte ha ut ett nytt hjälpmedel (förskrivaren fixar till det som inte är ok eller tar hjälpmedel från eget förråd) vilket innebär att det inte kan ligga en automatisk beställning. Förskrivarna tycker att Medelpunkten bör åka ut och byta ut hjälpmedlet eller fixa det akut, så man inte behöver vänta till nästa leveransdag. I vissa fall görs detta redan idag.

Vilka checklistor för rekonditionering använder Medelpunkten sig av?

Vi använder de rekonditioneringsanvisningar som leverantörerna har. Ni hittar dem på respektive leverantörs hemsida.

Hur nära inpå leveransdag kan man lägga beställning i webSesam (ej sängar)?

Kl 16 två dagar innan leverans, dvs leveransdag torsdag är sista beställning tisdag kl 16.

Kan vi själva få byta hjul på Carl-Oskar rollatorn?

Ja, det går bra. Beställning av nya hjul görs via en arbetsorder.

Hur fördelas körkostnaden när tekniker utför flera kundbesök i samma område/kommun?

Enligt den nya prismodellen, så ingår numera körkostnaden i den fasta månadskostnad.

Vad är ”rök” i sammanhanget Röksäng/madrass?

I dagsläget är det nikotinrök som avses.

Kan vi få kösystem på artiklar som är utgående?

I dagsläget är systemet inställt på att ni ska få leveranser så snabbt som möjligt, dvs utifrån de produkter vi har i vårt lager sorterar systemet ut dem till de kunder med närmast kommande leveransdag. Skulle en artikel ta slut hinner vi förhoppningsvis få hem nya från leverantören tills nästa kundorder ska levereras. Vi får dagligen leveranser från olika leverantörer. Hittills har detta fungerat bra, men det innebär att ett kösystem på önskad artikel inte fungerar på ett bra sätt.

BMB, Byte – Mottagare – Betalare

BMB går endast att göra på hyresprodukter. Alltså inte på det som ni kommuner själva äger.
På ägda produkter väljer man istället ”Retur av hjälpmedel”. Därefter gör man en kundorder med ”Uttag ur eget förråd”.

När man ska BMB:a mer än ett hjälpmedel för en brukare ska man lägga allt i samma BMB för annars måste man kvittera dom i samma ordning som man lagt dom.

Hur gör jag vid skyddad identitet?

När man ska lägga en kundorder eller arbetsorder till brukare med skyddad identitet får man ringa kundtjänst på tel. 042-19 85 55 som är behjälpliga att lägga dessa.

Leveranserna kommer bli till enhetens ordinarie leveransstopp.
Därefter får man själv ombesörja leveransen ut till brukare.
Vid större leveranser så som sängar eller arbetsorder där tekniker behöver komma ut till brukarens adress får man lägga telefonnummer till förskrivare som kan kontaktas för mer information.