Skyddade personuppgifter

Hjälpmedel till personer med skyddade personuppgifter

Nedan följer instruktioner hur du som förskrivare, via webSesam, kan ordinera hjälpmedel till personer som har skyddade personuppgifter.
Hjälpmedel hyrs/köps utav Medelpunkten precis som vanligt och fakturering sker till respektive kund i e-fakturaunderlagen.
Det är viktigt att du själv har kontroll på vilken brukare som motsvarar vilken order.

  1. Gör en vanlig förskrivning i webSesam (kundorder). Istället för brukarens personnummer anges respektive kommuns kommunkod enligt nedan:

Bjuv: 1260skydd
Båstad: 1278skydd
Helsingborg: 1283skydd
Höganäs: 1284skydd
Klippan: 1276skydd
Landskrona: 1282skydd
Perstorp: 1275skydd
Svalöv: 1214skydd
Åstorp: 1277skydd
Ängelholm: 1292skydd
Örkelljunga: 1257skydd

Klicka sedan på ”Fortsätt”

Vad som sker är att du ordinerar hjälpmedel till en fiktiv mottagare som är specifik för varje kommun.

  1. Lägg till artiklar som vid en vanlig förskrivning. Klicka sedan på ”Fortsätt” och gå vidare för att registrera leveransadress samt övrig information.

  1. Innan ordern skickas iväg kontrollera att leveransadress är er ordinarie leveransadress (se bild 1). Order på sängar och sängtillbehör måste även dessa ha er ordinarie leveransadress på ordern. (se bild 2 på nästa sida).

Bild 1 – Leverans med HJM-vagn

Ni får aldrig ange brukarens personuppgifter i något fält i kundordern.

Bild 1: Leverans med HJM-vagn

Bild 2 Leverans av sängar och sängtillbehör I rutan Övrig informationanger ni vem Medelpunktens personal ska kontakta för att få uppgifter om leveransplats och de uppgifter chauffören behöver för att kunna leverera sängen. I kundordern får ni aldrig ange något som kan leda till att personen med skyddade personuppgifter kan spåras.