Felbeställningar

Felbeställningar

Har du beställt fel hjälpmedel?

Hjälpmedel inom hyrsystemet som blivit felbeställt returneras till Medelpunkten enligt den normala returhanteringen. Retur av köpt hjälpmedel kan göras i vissa fall, se nedan.

Kriterierna för att Medelpunkten tar emot ett hjälpmedel för retur till leverantör är följande:

1. Hjälpmedlets värde är lägst 1000 kr

2.  Hjälpmedlet skall återlämnas oanvänt i originalförpackning till Medelpunkten inom 7 dagar och försett med följesedel.

3.  Att leverantören accepterar returen. Medelpunktens personal kontaktar leverantören angående möjlighet till retur. Vissa hjälpmedel returtas inte av leverantörerna t ex vissa hygienprodukter.

Förskrivaren ringer eller mejlar till lagret på Medelpunkten för att komma överens om retur av hjälpmedel. Mejladress som ska användas är lager@medelpunkten.se. När hjälpmedlet skickas till lagret ska det vara väl uppmärkt med ”retur till lagret”. Medelpunkten returnerar därefter hjälpmedlet till leverantören.

Kommunen debiteras en minimiavgift om 500 kr som administrativ ersättning för returen. Vid beställningar överstigande 4000 kr debiteras kommunen en avgift motsvarande 8% av beställningsbeloppet.